Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Przygotowanie do rozmowy jest bardzo ważne, gdyż pozwala sprawnie odpowiadać na pytania, sprawia, że przemyślane odpowiedzi tworzą logiczną całość, a zadawane pytania nie są zaskoczeniem. Przygotowany do rozmowy kandydat czuje się pewniej, co powoduje zmniejszenie towarzyszącego rozmowie stresu.

Niezależnie od typu rozmowy kwalifikacyjnej, jej trzy zasadnicze elementy to:

  1. Wiedza
  2. Wygląd
  3. Wiara w sukces

WIEDZA:

1. Wiedza o sobie – przygotuj swój zawodowy autoportret:

  • umiejętności, które cię wyróżniają;
  • dziedziny wiedzy, na których się znasz;
  • rzeczy, które robisz najlepiej;
  • doświadczenie zawodowe, odbyte praktyki;
  • Twoje najważniejsze osiągnięcia: główne sukcesy, zalety, dzięki którym je osiągnąłeś, znaczenie zalet dla przyszłego pracodawcy, oraz zastanów się, jak widzisz swój rozwój na stanowisku, na które aplikujesz;
  • przygotuj nazwiska i namiary osób, które mogą udzielić tzw. referencji (uprzedź je o tym)

POZNAJ SWOJE SILNE I SŁABE STRONY – O PIERWSZYCH NAUCZ SIĘ MÓWIĆ, O DRUGICH – WDZIĘCZNIE MILCZEĆ.

2. Wiedza o firmie:

DOWIEDZ SIĘ O SWOIM POTENCJALNYM PRACODAWCY JAK NAJWIĘCEJ.

Zanim wybierzesz się na rozmowę kwalifikacyjną postaraj się zgromadzić jak najwięcej informacji o stanowisku i firmie, w której chcesz ubiegać się o pracę. Podczas rozmowy z pewnością padną pytania sprawdzające wiedzę o potencjalnym pracodawcy. Twoje odpowiedzi powinny stworzyć w jego oczach wizerunek osoby aktywnej, która zadała sobie trud, aby zebrać informacje o organizacji, do pracy w której aplikuje.

Zbudowany przez Ciebie obraz firmy powinien obejmować:

  • branżę w której działa, czym się zajmuje;
  • jej historię, pozycję rynkową, produkty;
  • dlaczego poszukuje nowych pracowników;
  • ludzi z jakimi specjalnościami i kwalifikacjami zatrudnia;
  • jakie cechy osobowe pracujących są szczególnie pożądane;
  • które z Twoich umiejętności mają dla potencjalnego pracodawcy szczególne znaczenie.

Źródłem informacji mogą być:

  • publikacje w mediach;
  • wydawnictwa reklamowe firmy;
  • kontakty nieformalne (rodzina, znajomi, obecni i byli pracownicy firmy itp.);
  • jeśli jest to możliwe – przed rozmową odwiedź firmę – to najlepsze źródło informacji.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie tylko osoba rekrutująca zadaje pytania. Ty też możesz to zrobić. W tym celu przygotuj listę pytań, które chcesz zadać pracodawcy, np.:

  • plany rozwojowe firmy;
  • perspektywy danego stanowiska pracy;
  • oczekiwania wobec kandydata;
  • powody zwolnienia się danego stanowiska pracy;
  • kiedy i jak poznasz wynik rozmowy.

3. Wiedza o rozmowie: gdzie, z kim, jak długo i w jakim języku będziesz rozmawiać.

WYGLĄD:

NIGDY NIE MASZ DRUGIEJ SZANSY, ABY ZROBIĆ PIERWSZE WRAŻENIE.

Na podstawie pierwszego wrażenia powstaje trudne do podważenia wyobrażenie o nas. Niezwykle ważne są więc pierwsze sekundy spotkania, w których nasze zmysły decydują, jak odnosić się do osoby widzianej pierwszy raz w życiu. To jak wyglądamy, jaka jest nasza mowa ciała, jak jesteśmy ubrani, wpływa na to, jak jesteśmy oceniani.

Dlatego idąc na rozmowę:

Bądź zadbany:

  • strój jest niezwykle ważny, ubierz się więc schludnie, stosownie do sytuacji i miejsca, w którym odbędzie się rozmowa;
  • ubiór powinien być elegancki, dostosowany do kultury firmy – najlepsza będzie garsonka (spódnica umiarkowanej długości) lub garnitur w stonowanych kolorach (raczej nie czarny);
  • kobiety powinny pamiętać o zrobieniu delikatnego, subtelnego makijażu; unikać ostrych kolorów lakieru do paznokci oraz dużych wzorów w krzykliwych kolorach;
  • niedobry jest nadmiar ozdób i zbyt duże ilości perfum;
  • włosy muszą być czyste, ładnie uczesane i wymodelowane, bez odrostów: jeśli długie – spięte lub związane;
  • buty wyczyszczone i wypolerowane;

Bądź punktualny – najlepiej wcześniej sprawdzić, czy wiesz jak dojechać w umówione miejsce i wyjść z domu wystarczająco wcześnie, uwzględniając niespodziewane sytuacje (opóźnienie autobusu, trudności z parkowaniem itp.).

Zasada 10x30x60 mówi, iż skuteczność naszego przekazu tylko w 10% zależy od tego, co mówimy, w 30% jest konsekwencją tego, jak mówimy (ton głosu, sposób artykułowania, precyzja wypowiedzi), zaś aż w 60% zależy od mowy ciała, czyli zachowań towarzyszących rozmowie i sygnalizujących nasze nastawienie psychiczne.

Pamiętając o tym, że mówimy nie tylko słowami:

  • uśmiechaj się - uśmiech sprzyja tworzeniu miłej atmosfery i działa uspokajająco
  • staraj się zwrócić do rozmówcy całą twarzą; jeśli Twój rozmówca zmieni położenie “podążaj za nim”;
  • utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą;
  • pamiętaj o śmiałym i pewnym uścisku dłoni na wstępie (pierwszy podaje rękę gospodarz);
  • przyjmuj postawę asertywną – nie bądź dominujący ani zbyt nieśmiały;
  • pochyl się lekko w stronę rozmówcy, to sygnalizuje, że mówi on rzecz interesujące;
  • siedząc nie garb się, nie siedź na brzegu krzesła, ale też nie rozpieraj się w fotelu;
  • nie nadużywaj gestów, mogą rozpraszać rozmówcę;
  • potakiwanie głową i przytakiwanie (tak, aha, itp.) sprawiają wrażenie, że jesteś zainteresowany rozmową;
  • miej otwartą postawę ciała, nie krzyżuj rąk ani nóg (tworzą postawę zamkniętą i sprawiają wrażenie rezerwy w stosunku do rozmówcy), nie zaciskaj dłoni, nie rób bariery (np. notesem) pomiędzy Tobą a pracodawcą.

SWOIM WYGLĄDEM MOŻESZ ZJEDNAĆ PRACOWADCĘ. NIE POWINIENEŚ WPRAWIAĆ GO W ZAKŁOPOTANIE

WIARA W SUKCES:

Odpowiadaj pełnymi zdaniami, szybko formułując myśli. Zrób wrażenie osoby samodzielnej, odpowiedzialnej, lojalnej i ciekawej świata. Pozytywne podejście i entuzjazm to cechy cenione przez pracodawców.

Rozmowę kwalifikacyjną, nawet jeśli nie zakończy się przyjęciem nas do pracy, należy potraktować jako cenne doświadczenie. Nie sposób uniknąć oczywiście wszystkich błędów i pomyłek, należy jednak w miarę możliwości starać się je eliminować. Najczęstsze błędy popełniane podczas rozmowy z pracodawcą to:

  • nadmierna gestykulacja;
  • zbyt wysoki, piskliwy, donośny głos lub jąkanie się;
  • brak zainteresowania tym, co mówi pracodawca;
  • brak entuzjazmu;
  • brak dyskrecji (nie należy mówić źle o kimkolwiek, nawet o byłym szefie czy konkurentach pracodawcy);
  • siadanie na brzegu krzesła i kurczowe ściskanie dłoni na oparciu, teczce lub torebce;
  • zakładanie nogi na nogę;
  • rozpieranie się na krześle;
  • gadatliwość objawiająca się w udzielaniu zbyt obszernych odpowiedzi lub tylko potakiwanie i odpowiadanie monosylabami;
  • przerywanie rozmówcy i prostowanie jego opinii, zwłaszcza, gdy są krytyczne.