Politechnika Lubelska dla Młodych Odkrywców

Około 130 uczniów z klas gimnazjalnych z województwa lubelskiego będzie uczestniczyć w dodatkowych zajęciach na Politechnice Lubelskiej. Będą one obejmować różne dziedziny nauki, głównie techniczne i chemiczne. Forma zajęć będzie miała charakter wykładów, laboratoriów lub warsztatów. Taki rodzaj wsparcia będzie możliwy dzięki specjalnemu programowi pt. „Uniwersytet Młodego Odkrywcy”, uruchomionemu przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Z ponad 200 wniosków, które wpłynęły na konkurs do ministerstwa, 65 projektów otrzyma dofinansowanie w wysokości w sumie 2 300 000 złotych. Jednym ze zwycięskich projektów jest propozycja Politechniki Lubelskiej i Uniwersytetu Dziecięcego UNIKIDS w Lublinie.

- Chcemy w sposób przystępny i ciekawy zachęcić uczniów do nauki przedmiotów ścisłych i technicznych, często postrzeganych jako trudne. W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy, które w szkole są pomijane, zarówno z powodu niewystarczającej ilości godzin lekcyjnych, jak również z braku zaplecza laboratoryjnego - mówi Anna Michalska, kierownik Biura Promocji i Projektów PL.

Dodatkowe zajęcia odbywać się będą od lutego do czerwca 2017 roku. Połowa zajęć będzie miała miejsce w szkole, druga część odbędzie się na Politechnice Lubelskiej. - Uczniowie doświadczą tego, jak to jest być studentem, sprawdzą swoją wiedzę, zobaczą laboratoria uczelni. Sądzę, że taka forma aktywności pomoże uczniom w dokonaniu właściwego wyboru przedmiotu na maturze, pobudzi ich ciekawość poznawczą, zaciekawi naukami ścisłymi - podkreśla Michalska.

W uczelnianych pracowniach młodzież pozna zasadę działania robotów przemysłowych, a także metody ich programowania, nauczy się obsługi skanera 3D i oprogramowania drukarki 3D, obejrzy pokaz pracy silnika na hamowni silnikowej i weźmie udział w badaniu silnika. Zaplanowane są również eksperymenty z ciekłym azotem oraz zajęcia z mikroskopem optycznym. Uczniowie nauczą się wykonywać preparaty biologiczne, a także poznają podstawowe metody i rodzaje barwienia materiału badawczego. Podczas warsztatów „Dlaczego detektyw pracuje w rękawiczkach?” dowiedzą się, co to jest chemia sądowa, ślad kryminalistyczny, daktyloskopia czy traseologia. Ponadto przeprowadzą badanie przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne, zmierzą ph za pomocą urządzenia zwanego pehametrem oraz poznają zasady oznaczania odczynu roztworów.